Font de la Servera (545 m)

La Font de la Servera és una petita surgència situada sota unos boixos, en una torrentera de la vessant nord de la carena de l'Illa, sobre el sot de la Matalonga. L'aigua queda recollida per dues minses piques obertes en les roques.
Els carboners que frequentaven l'indret van batejar la font amb el nom d'una alta servera que hi ha a uns metres de distància i que als mesos de setembre i octubre està carregada del seu fruit, la serva. Aquest fruit, amb forma de pera, actualment no és gaire aprofitat, però els romans el feien servir per elaborar una beguda alcoholica, la cerevisa.
Per arribar a la font de la Servera cal seguir la carena de l'Illa, o bé pujant des de la masia i la zona del Ripoll o bé baixant des del turó de Matalonga i la Castellassa de Can Torres.
El trencall que va a la font està situat uns cent metres per sota del desviament que porta a l'avenc de la Carbonera.
El camí a la font està indicat per unes fites i, després de fer un gir, baixa paral.lel a la torrentera. Abans de la meitat del trajecte que porta al sot de la Matalonga, un petit corriol porta a la font.
També es pot arribar a la font des del sot de la Matalonga passant per la font de l'Arç, que es troba a uns 250 metres de distància.