Pinassa de la Soleia de Matalonga (463 m)

A la Soleia de Matalonga, al costat de la llera d'una torrentera, hi ha una de les grans pinassa de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l'Obac.
A diferència dels grans arbres de les veines valls de Mur i la Vall d'Horta, la Pinassa de la Soleia de Matalonga és poc coneguda i no ha estat protagonista de cap història ni llegenda. Aquesta pinassa està un xic apartada dels camins principals del massis. Queda a uns 160 metres al nord del camí que recorre el torrent del sot de Matalonga i a uns 300 metres a l'est de la pista que puja cap a la font de la Furriola.
Coneixem la localizació de la pinassa gràcies a diversos excursionistes de Castellar del Vallès que frequenten aquesta part de Sant Llorenç del Munt. Albert Antonell va ser el primer en veure-la des d'una carena propera. Ho va explicar a en Pere Cardona, que va organitzar una expedició per arriba fins el preu de la pinassa.
L'Òscar Masó explica els detalls d'aquesta descoberta en un article del butlletí del Centre Excursionista de Castellar de l'octubre del 2008. L'Òscar també parla de l'arbre en el seu llibre "Descobrint la Castellassa de Can Torres i els seus voltants".
La Pinassa de la Soleia de Matalonga fa tres metres de perímetre (a un metre de terra), amb un diàmetre equivalent de 0,95 metres.
Per veure l'arbre la ruta més fàcil recorre el torrent del Sot de la Matalonga i segueix pel trencall que puja cap a la Furriola. Transcurreguts uns 120 metres, a ma esquerra, surt un petit corriol que ha estat netejat per tal de facilitar el pas. Cal seguir-lo recte, gairebé pla, evitant una bifurcació que puja a la dreta fins a un gran rocam (des d'on hi han unes impressionants vistes de la Castellassa de Can Torres). Al cap de 300 metres s'arriba a una petita torrentera. En primer lloc, a l'altra banda de la llera, es veu una pinassa també de dimensions destacades. Però cal pujar uns metres per la propia torrenteta per trobar la monumental pinassa.