Avenc del Muronell

L'avenc del Muronell està situat sobre el sot de la Carda, gairebé a tocar de la carena que puja el turó per l'est. La boca de l'avenc es allargasada: fa cinc metres per un. Té un únic pou de 35 metres de fondària i un recurregut de 55 metres.
La primera exploració coneguda a la cavitat va realitzada el 24 de febrer de 1924 per diversos membres del Centre Excursionista de Terrassa.
L'avenc del Muronell, amagat sota un alzinar, està vinculat a un accident tràgic. Hi va caure una avia del Mas Pinetó una tarda que va sortir a buscar llenya i se li va fer bosc. Potser per aquest motiu actualment la cavitat està envoltada per tres senyals de perill, a banda del cartell informatiu posat pel Centre Excursionista de Castellar del Vallès.
Per arribar a l'avenc del Muronell cal sortir des del quilòmetre 12 de la carretera que va de Castellar del Vallès a Sant Llorenç Savall. Des d'allà cal passar pel costat del mas del Sabater Vell i seguir recte per la pista, deixant primer a una banda el camí que va cap el mas de l'Illa i, després, a l'altra banda la pujada cap el pujol del Mas Pinetó. La pista arriba a la llera del torrent del sot de la Carda i enfila el camí paral.lel al torrent del sot del Muronell.
Per a continuar hi han dues opciones. La primera consisteix en agafar el primer trencall a la dreta que s'endinsa al Sot de la Carda, per la seva vessant hidrogràfica esquerra, sota el turó del Muronell. Per aquest camí es passa el trencall de la font de la Penyora i s'agafa a la dreta el mateix corriol que porta cap l'avenc del Lledoner. Després d'uns 50 metres de pujada el corriol es desdobla. Cap a l'esquerra continua l'ascensió cap a l'avenc del Lledoner i cap a la dreta avança en pla durant uns 200 metres fins un gran roquissar. Una vegada travassat completament,  cal pujar uns 50 metres fins a trobar la cavitat.
L'altra opció consisteix en seguir per la pista del Sabater Vell fins el seguent trencall a l'esquerra. Aquest camí, habitualment molt embrossat, puja fortament fins agafar la carena est del turó del Muronell. Seguint aquesta camí cal orientar-se o estar atent a unes fites que indiquen que l'avenc es troba uns 50 metres per sota.