Cova del Centenari (866 m)

La Cova del Centenari és una de les diverses cavitats situades a la vessant sud-est de la carena del Morral del Llop, sobre l'enlairat corriol que va des dels Tres Jutges fins el Coll Garganta, i que a mig trajecte té un trencall que baixa cap el Xiprer de la carretera de Matadepera a Talamanca.
La Cova del Centenari es troba a una cinglera poc abans que el camí inici la forta pujada cap el Coll Garganta. Durant molt temps va estar amagada i oblidada radera una espesa capa d'esbarzers Però l'any 1997 va ser redescoberta per en Jordi Guillemot,de la Secció d’Investigacions Subterrànies del Centre Excursionista de Terrassa.
Al terra d'una sala interior de la cova en Jordi va trobar un fragment de ceràmica, que va resultar ser una urna funerària de l'edat de ferro. La troballa, que va ser lliurada al Museu d'Història de Terrassa, por indicar que la cavitat va servir de sepulcre fa uns tres mil anys.
La  cova va rebre el nom de Centenari perquè la seva primera exploració acreditada va coincidir amb els cent anys de la publicació del primer catàleg espeleològic, obra del geòleg Norbert Font i Sagué.
Podeu llegir el relat d'en Jordi Guillamot al seu bloc El Cau del Guille.
Per veure la Cova del Centenari el camí més recomenable surt des del Xiprer de la carretera de Talamanca. Al revolt un corriol puja fins el Morral del Llop. Quan s'arriba a la cinglera cal agafar el camí de la dreta i caminar fins poc abans de la pujada al Coll Garganta. Allà cal ficar-se uns metres, entre alzines, per trobar la boca de la Cova del Centenari i, davant seu, la Cova de l'Esllevissada.