Cova Cendrera

La Cova Cendrera és un conjunt de petites cavitats situades en un dels cingles que tanca pel sud les Comes del Puig de la Balma, sobre el torrent dels Codolosos. Va ser localitzada inicialment pel Xavi Pereira i, de forma paral.lela, pel Quim Solbas. El seu nom prové de la font Cendrera, que es troba al davant, a la vessant nord del Puig Andreu. Prop seu hi ha també la cova del Bolet.

La cavitat té tres parts:
- una galeria principal, que és estrictament la cova. S'accedeix des de la part superior ja que la seva boca queda penjada al capdamunt del cingle, en una estreta esquerda, al costat d'una agulleta. Té un recorregut de 13 metres.

- una galeria foradada, a la que s'arriba fàcilment des de la part inferior. Té dues boques i quatre metres de recorregut. L'estudi topogràfic, elaborat pel Jordi Guillemot, va determinar que aquesta part està comunicada amb la galeria principal superior.

- un petit forat, de quatre metres de llargada, que està situat a sota mateix de la cova principal, al qual s'arriba des d'una canal inferior o travessant la galeria foradada.

A la part sud del cingle de la cova també hi ha la Foradada de la Cendrera (Fitxa).

Localització
La millor forma d'anar a la Cova Cendrera és des del Collet del Reixac i seguir el camí que, per dalt de la carena, va fins a Mura. En arribar a la cruïlla amb una antiga pista forestal, cal girar a l'esquerra i, a continuació, baixar per la dreta. Als pocs metres hi ha una nova pista cap a l'esquerra que portarà fins a la canal on es troba el cingle de la cova.
Una altra opció és sortir des del Puig de la Balma pel camí que va al Collet Roig, però girar a la dreta per la pista que enfila el torrent dels Codolosos. Quan es passa sota els cingles del sud de la Coma del Puig, un petit corriol permet baixar a la llera del torrent i, després, pujar per la carena fins el bolet. Per damunt d'ell hi ha la cova que porta el seu nom i, sense perdre alçada, als 90 metres hi ha el cingle de la cova Cendrera, just abans d'una canal.