Dos nens, l'Aixa i el Lluc, troben el nou, gran i bonic "Avenc Casas-Martínez", al torrent de la Cansalada

Tots els que es dediquen a l'exploració apassionada de llocs d'interès de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l'Obac coincideixen en una constatació: "no ens acabarem mai aquestes muntanyes". Això ho hem pogut escoltar de gent tan rellevant i experimentada com el Salvador Vives, l'Eduard Badiella, el Quim Solbas, el Jordi Guillemot, el Ramon Suades, el Quicu Tàpias...  En el lloc que menys ho esperes, es produeix una nova descoberta.
I l'última troballa, la gran novetat a Sant Llorenç del Munt, encara calenta/calenta, té dos grans descobridors: una nena i un nen. I cal recordar bé el nom perquè, tal i com comencen (mireu les fotos), segur que ens donaran més sorpreses. Són l'Aixa Martínez i el Lluc Casas.
En aquest mateix mes de setembre, l'Aixa i el Lluc feien una sortida amb les seves famílies. Des del Coll del Correu van baixar al torrent de la Cansalada (de la conca de Matarrodona), que poc a poc va mostrant les seves grans meravelles naturals.
Caminant pel corriol que ressegueix el torrent per la seva vessant hidrogràfica esquerra, la que queda sota el camí Ral, l'Aixa i el Lluc van donar bones mostres de la seva capacitat d'atenció en veure que, sota la malesa, hi havia un petit forat. Retirant la vegetació, van confirmar ràpidament que el pou tenia fondària. Era un bon avenc. Van avisar als seus pares, que són espeleòlegs, membres de la Secció d'Investigacions Subterrànies (SIS) del Centre Excursionista de Terrassa.

Les primeres impressions confirmaven que era una gran troballa i, sense dir-ho encara a ningú, van baixar a explorar-ho l'11 i el 21 de setembre. La descoberta era més important del que es podien imaginar.
El pou inicial de l'Avenc Casas-Martínez acaba en una rampa, que s'estreny per donar pas a una ampla i alta sala. A baix de tot, a una fondària de 19 metres, surt una galeria d'uns sis metres de llargada, que mostra unes boniques formacions.

Tota l'estructura queda ben clara a la topografia que ja han elaborat els pares de l'Aixa i el Lluc.

L'Aixa i el Lluc, amb el seus respectius pares (autors de la topografia) i un germà.
Com ja està estudiada la cavitat, no hi ha problema en explicar la seva localització. Una vegada descoberta, és ben fàcil. Cal anar al corriol del torrent de la Cansalada i, poc metres després de la cruïlla que puja cap el coll del Correu, es troba (a sota i a la dreta del camí) l'Avenc Casas-Martínez.
Per arribar a l'indret, hi han moltes opcions:
Començant des de l'Alzina del Sal.lari o la Barata:
- per la Pola i la carena del mas de l'Espluga, baixant i creuant el torrent.
- pel camí Ral, baixant pel coll del Correu,
- per l'Era Roja i el corriol que voreja l'impressionant torrent de la Cansalada,
- per la Porquerissa, els Quatre Termals i el torrent de la Cansalada.
Començant des de les Boades:
- seguint el camí fins el coll del Correu i baixant al torrent.
Els pares de l'Aixa i el Lluc han preparat la fitxa de localització de l'avenc Casas-Martínez:

Seguint pel mateix camí del torrent de la Cansalada, uns 900 metres més a l'oest, en direcció cap a Matarrodona, recentment també va ser localitzat (igualment a sota i a la dreta del camí) l'avenc foradat de l'Escudella. No és ni de bon tros comparable en importància a l'Avenc Casas-Martínez. El forat de l'Escudella és una obertura vertical d'uns cinc metres. (Link a la ressenya) Pels voltants dels avencs hi han d'altres fantàstics llocs d'interès que ens ofereix la conca de Matarrodona.

L'exploració del nou i gran Avenc Casas-Martínez per part de l'Aixa i el Lluc ha quedat recollida en una interessant serie de fotografies (fetes pels seus pares), que reproduïm a continuació;

Galeria d'Imatges de la Descoberta:

Bé, i per acabar, hem de donar les GRÀCIES a l'Aixa Martínez i el Lluc Casas per la seva gran aportació al coneixement del patrimoni natural de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l'Obac.