La Font dels Pets, testimoni de l'última victòria bèl.lica catalana

La font dels Pets està situada a la riba dreta de la riera de Talamanca, al capdamunt del llarg torrent que neix sota el mas de la Mussarra. Es troba arran del limit entre Monistrol de Calders i Talamanca, fet que  origina que els dos municipis considerin la surgència com a seva.
La font dels Pets, que va ser batejada així per les seves propietats purgatives, és interessant per motius paissatgístics, culturals i històrics:
- L'aigua brolla des del sòl, formant un bassal permanent, fins i tot a l'estiu, com mostren les fotografies fetes durant els dies de més intensa calor de l'agost.
- La font està inmersa en un petit, però frondós, bosquet enfonsat enmig dels cingles del torrent. És una franja estreta d'abundant vegetació, on es troben també dues petites balmes a la paret de l'esquerra (hidrogràfica).
- L'entorn d'aquest peculiar i interessant paratge, igual que gran part del Serrat de la Mussarra, va estar ocupat per la vinya fins a finals del segle XIX. Com a herència han quedat moltes restes de feixes, algunes en índrets sorprenents.

- La surgència va ser testimoni de la batalla de Talamanca, que va enfrontar entre 13 i 14 d'agost del 1714 a les tropes borbòniques (que feien en aquell moment el setge sobre Barcelona) i les austriacistes catalanes (que volien mantenir el control de les comunicacions entre les comarques centrals i la capital).  Una part dels 3 mil soldats borbònics, comandats pel conde de Montemar, es van situar a la part alta del torrent dels Pets. A l'altra banda de la riera, entorn al poble de Talamanca, estava l'exercit català sota les ordres del Marquès de Poal. El millor coneixement terreny va permetre als catalans guanyar la batalla i perseguir a l'altra bàndol fins a Sabadell. Aquesta victòria va ser l'última dels catalans perquè tant sols un mes després, l'11 de setembre, va caure Barcelona.
Per localitzar la font cal no refiar-se del mapa de l'ICC. Pujant des de la riera de Talamanca, es segueix la pista que s'enfila sobre la balma dels Gubians fins que, en arribar a la capcelera del torrent, fa un fort gir a la dreta.
D'aqui surt una altra pista que cal remuntar fins que fa un revolt. Allà cal buscar un pas entre la vegetació per continuar torrent amunt. Així s'entra al frondós paratge de la font. Seguint un marcat corriol, uns 50 metres més amunt es troba la surgència.
En sentit contrari, baixant des del mas o els plans de la Mussarra, cal seguir el camí fins a trobar una antiga pista, que entra dins del torrent dels Pets. Cal estar pendent per trobar, al cap d'uns 200 metres, una traça de corriol que porta fins a la llera. Sense intentar travessar-la, cal continuar baixant un centenar de metres i buscar un pas que permet baixar i endinsar-se al paratge de la surgència, que queda enfonsat. Després de saltar per aquesta entrada superior, es veu la font dels Pets.