Faig del Sot de les Teixoneres (940 m)

En mig de l'extensa i impressionant roureda de fulla gran del Sot de les Teixoneres, hi ha un únic exemplar de faig, anomenat científicament Fagus Silvatyca. Es va descobrir a la tardor del 1980.
Segons Jordi Miralles, aquest faig, que supera els 15 metres d'alçada i té 42 centímetres de diàmetre, és l'únic supervivent d'una fageda que molt probablement va existir en aquest indret fa un segle, abans de la intensa explotació forestal de finals del segle XIX i principis del XX.
A la vegada, aquesta clapa  era la resta  del gran bosc caducifoli mesòfil (sobretot de faig) que va ser dominant entres els anys 2.500 i 700 abans de Crist (coincidint amb una època de baixes temperatures) a Sant Llorenç del Munt i, en general, a tota la Serrelada Prelitoral catalana. De tota aquella gran fageda, tres mil anys més tard només hi ha aquest exemplar a tot el massis.
Més enllà de les explicacions científiques, una llegenda diu que el faig va crèixer al lloc on es va enterrar un carboner d'Olot amb unes llavots a les butxaques.
La realitat és que el faig ha trobat en la roureda de fulla gran l'entorn adequat per cumplir tot el seu cicle vital al llarg de l'any.
Per veure el faig, cal sortir des de l'aparcament del revolt del Roure Escorçoner (l'últim abans del Coll d'Estenalles) i, després de travessar la riera de Les Arenes, enfilar el camí paral.lel al sot de les Teixoneres.
L'opció més ràpida és mantenir en tot moment aquest corriol que va pujant, amb el torrent a l'esquerra i els cingles d'El Tap a la dreta. Finalment s'enllaça amb el cami que va del Revolt de la Guineu a la carena del Roure del Palau. Cal seguir-lo uns metres cap a l'esquerra fins que, poc abans de travessar el torrent, hi ha un trencall a ma dreta. Un molt poc marcat camí torna a pujar pel mig de la roureda fins arribar al faig, que es troba a 940 metres d'alçada.