La gran i enlairada balma de la Màquina del Tren de Mata-rodona

La balma està enlairada a la vessa nt sud-est de la Màquina del Tren de Mata-rodona.
Tot i que no és gaire alta ni gaire profunda (uns dos metres com a màxim), si que és molt llarga (més de vint metres).
Cap a la meitat de la balma, hi ha una petita part obrada, que serveix de recer. És un bon observatori del turó del Pujol, de la carena de la Fosca i de gran part de l`est del sot de Mata-rodona
Per anar fins a la balma de la Maquina de Tren hi han dues vies: (1) - des de dalt: cal seguir el camí del Puigdoure i, passada l'Era dels Enrics, agafar el trecall de la llarga carena de la Maquina del Tren de Mata-rodona- Uns metres abans que acabi el camí superior, es baixa per la dreta entre unes roques i s'ha d'anar a buscar la Foradada. En travessar-la cal triar la millor via per revoltar la gran agulla de la Maquina del Tren.
(2)- des de baix: cal seguir la pista de Mata-rodona fins que, poc després de la bassa del Roure Llarg, surt a la dreta un trencall marcat per unes fites. És una antiga pista, actualment coberta pels matolls. Després de passar pel costat de les runes del corralot de Mata-rodona, la pista segueix per sota de la Maquina del Tren. En arribar a l'alçada d'una de les canals de la carena, unes fites indiquen un pas per poder pujar fins a la cinglera superior. Allà cal girar enrera fins a l'extren de la Maquina del Tren, os es troba la balma.