El gran Salt de la Gavarra de l'Obac

El Salt de la Gavarra de l'Obac és, amb 25 metres, un des més alts i impressionants de Sant Llorenç del Munt. Per veure la caigua d'aigua, cal esperar una forta i continuada pluja. Però, també paga la pena veure l'índret quan està sec.
El salt es nodreix dels dos torrents que recullen les aigües de les cingleres de la vessant sud de la Pola, entre la Porquerissa i el Coll de Tres Creus. Tot i que aquesta capcelera del sot sigui tan concurreguda (sobretot amb els visitants que van a la font de la Pola), el proper salt d'aigua iés un dels diversos racons que s'amaguen a la Gavarra de l'Obac, que sembla oblidada des que el carboners van marxar deixant un munt de carboneres i estris. En sentit positiu, l'aillament ha permès que la gavarra tingui un aspecte selvàtic, fresc, de natura en estat veritablement pur.
Per anar a la part superior del Salt de la Gavarra, no hi cap corriol. El trajecte més fàcil surt del gran pelat de roca de davant de la balma i el cingle de la Porquerissa. Després d'avançar per aquest gran "balcó", cal seguir pel llom de la primera carena que baixa a l'esquerra. Entre alzines, i passant per alguna carbonera, s'arriba a la part alta del salt, on hi ha una petita bassa artificial. Una altra sorpresa és que, just a la linea de caiguda de l'aigua, hi han diversos cactus.
Travessant la part superior del Salt és pot seguir endavant pel bosc i, més endavant, girar a la dreta per superar el torrent i quedar situat a l'altra vessant, davant la zona de caiguda d'aigua
També es pot acabat en el mateix lloc sortint des del Camí Ral, en concret poc abans del punt on conflueixen el corriol que ve de Tres Creus amb el del Collet Estret. També cal anar baixant, fora de pista, per la carena de la dreta fins a veure la roca del Salt de la Gavarra.
L'índret és molt bonic pel seu aspecte selvàtic i per quedar sota tres grans i extraordinaris cims: Castellsapera, la Pola i el Paller de Tot l'Any.
De ben segur, en èpoques antigues, quan suposadament plovia més i aquesta zona era habitada, el Salt tenia molta rellevàcia. Si realment el cingle del Gendarme (situat sobre la gavarra, al costat de la font de la Pola) va ser en temps neolítics un lloc d'adoració de la Mare Terra, el Salt també deuria cridar l'atenció dins d'aquest indret que podem entendre fos considerat "sagrat",