Avenc de la Malesa

L'avenc de la Malesa està situat en una pendent rocosa, a la vessant nord del petit turó que porta el seu mateix nom, a la riba dreta del riu Ripoll, a Castellar del Vallès. Per arribar-hi cal anar, en primer lloc, fins a l'oblidat, però magnific, Gorg d'en Fitó. Des d'aquest embassament cal seguir per la forta rampa que, arran de cinglera, s'enfila cap el cim. Primer es passa pel costat de la cova del Gorg d'en Fitó (situada a la dreta de la rampa) i, metres més amunt, es veu a l'esquerra una pendent rocosa. En aquest indret, a uns 10 metres de la rampa i radera d'uns matolls, es troba la boca de l'avenc. Fa temps s'havia obert un pas per facilitar l'accès, però la caiguda d'uns arbres obliga actualment a obrir-se pas entre la malesa.
L'avenc de la Malesa és una mena de laberint format per nou galeries, dos pous, dues sales i una gatera. El seu desnivell és tan sols de 12 metres, però els conductes hortizontals permeten fer un recurregut acumulat de 51 metres.
La topografia va ser realitzada el 12 de setembre del 1980 pel Xavier Badiella, Miquel Àngel Martínez i Fernando Aguirre.

Els tres espeleòlegs fan la següent descripció de l'avenc:
- la boca dona pas a una (primera) galeria amb rampa,
- als pocs metres es creua una (segona) galeria de set metres, bastant estreta i de secció inclina;
- passada aquesta trobem un resalt d'1 metre, després seguirem uns metres fins a trobar en un costat una (tercera) galeria
- deixarem aquesta i seguirem per l'anterior, que a partir d'aquest punt comença a remuntar fins que arribem a una bifurcació produïda per un gran topi,
- les dues galeries (quarta i quinta) són estretes i comuniquen a una sala de grans blocs, no molt estables, però que entre ells es pot remuntar uns quants metres amunt.
- tornat a la galeria anterior, després del resalt, podrem continuar per aquesta, després de baixar 1 metre, que ens porta fins a un (primer) pou;
- des d'aquí en la mateixa direcció del resalt segueix una (sisena) galeria ascendent que ens porta a una altra (setena) galeria, aquesta última de 7 metres de recurregut, i permet posar-nos drets al seu extrem nord. El sostre s'abaixa mentre que la planta s'eixampla, i en un costat podrem veure un (segon) petit pou d'1,5 metres.
- si baixem pel pou que haviem deixat enrera, al principi de la galeria ascendent, podrem seguir per una gatera de 4 metres fins a una saleta, des de la qual i mitjançant una curta (vuitena) galeria que continua horitzontal i s'acaba als pocs metres,
- si baixem el ressalt podrem seguir per una (novena) galeria que baixa entre enderrocs fins a un punt que es torna impracticable.

Més informació:

- El Turó la Malesa: una petita joia.
- La Cova del Gorg d'en Fitó.
- L'Avenc de les Fonts Calentes.
- L'Avenc de la Malesa 2.
- L'Avenc de la Malesa 3.
- L'Esquerda de la Malesa.
- El Gorg d'en Fitó.
- Els Degotalls d'en Fitó.
- El Jaciment Íber de la Malesa.