Cova dels Gourgs

La cova dels Gourgs és troba a les parets inferiors de l'oest del turó de la Fosca, a uns 120 metres de l'Hospital de Sang i la Cort Fosca. Va ser explorada inicialment pel Grup d'Exploración Subterrànies (GES) del Club Muntanyenc de Barcelona. El 1987 va ser topografiat pel Joan Cases, el Miquel Àngel Indurain i el Xavier Badiella, del SIS del Centre Excursionista de Terrassa.
El nom de la cavitat provés dels petits gorgs (o gourgs) que es troben a les parts inicials i finals de la cavitat.
La boca fa només un metre d'alçada, però ràpidament la cavitat va perdent alçada. Bona part dels seus 37 metres de recorregut cal fer-los arrossegant-se. A banda dels esmentats gorgs, la cova també té petites estalactites.
Per arribar a la Cova dels Gourgs cal seguir, des del coll de la Fosca, el mateix camí de l'Hospital de Sang, però sense agafar el trencall que condueix a la baixada cap a aquesta altra cavitat. Uns 100 metres més enllà de la cruïlla s'arriba al roquissar. Mirant cap a dalt, construït sobre la roca, es veu el safareig conegut com la font de l'Hospital. Cap a baix es veu l'inici d'un corriol. Allà mateix, a la dreta, sovint cobert pels matolls, hi ha l'inici del pas cap a la cova. El descens es fa per una estreta canal encaixada entre roques. Al seu peu, cal girar a l'esquerra i es troba la petita boca de la cavitat.

Topografia realitzada pel Joan Cases, el Miquel Àngel Indurain  el Xavier Badiella (SIS del CET)